Τα φρένα πρέπει να λειτουργούν πάντα στην εντέλεια. Από αυτά εξαρτάται η ασφάλειά μας! Μήπως δείχνουν σημάδια κόπωσης κι εσύ τα αγνοείς;
Τακάκια Δίσκοι
Η πιο συχνή καταπόνηση του συστήματος πέδησης είναι εκείνη των δίσκων και των φρένων (τακάκια). Τα τακάκια εφάπτονται με το δίσκο και έχουν πάχος περίπου ένα εκατοστό, το οποίο με τη συχνή χρήση του πεντάλ ολοένα και μειώνεται. Το ίδιο συμβαίνει και στους δίσκους. Το σημείο που πατάει το τακάκι πάνω στο δίσκο, μειώνει το πάχος του δίσκου, με αποτέλεσμα να χρειάζεται αλλαγή. Το σύστημα φρένων έχει και ένα κλειστό κύκλωμα από υγρά τα οποια πρέπει να ελέγχονται σε κάθε service και να αλλάζονται τουλάχιστον μια φορά το χρόνο. Οι δίσκοι οταν φθείρονται δημιουργείται ένα «δόντι» το οποίο πολλές φορές προκαλεί θόρυβο. Αν το «δόντι»είναι πολύ έντονο, τότε η δίσκοι και τα τακάκια χρειάζονται αλλαγή.
Σημάδια που μας δείχνουν ότι τα φρένα μας χρειάζονται αλλαγή
- Τρέμει το τιμόνι κατά το φρενάρισμα
Πιθανότατα έχει στραβώσει ο δίσκος και χρειάζεται αντικατάσταση. - Οξύς θόρυβος στα τακάκια των φρένων
Οταν υπάρχει έντονος θόρυβος τότε τα τακάκια είναι στο όριο τους - Το πεντάλ του φρένου είναι πιο σκληρό από ό,τι συνήθως
Τότε πολύ πιθανόν να υπάρχει πρόβλημα στον ενισχυτή κενού (σερβόφρενο) - Το πεντάλ είναι μαλακό σε σχέση με άλλες φορές
Πιθανότατα τα τακάκια έχουν αναπτύξει υψηλή θερμοκρασία ή η στάθμη των υγρών φρένων είναι χαμηλή λόγο διαρροής ή φθοράς των φρενων - Το φρενάρισμα του αυτοκινήτου είναι πιο αργό από το συνηθισμένο
Τότε το συστήμα πέδησης πρέπει να ελεγχθεί άμεσα, για πιθανές φθορές ή άλλες δυσλειτουργίες.
Αναβάθμιση - Βελτίωση
Υπάρχουν 2 επιλογές, όσον αφορά την βελτίωση του συστήματος πέδησης:
- Για σπόρ οδήγηση
- Μετά από μηχανική βελτίωση
Όσον αφορά το κομμάτι της βελτίωσης του κινητήρα (αύξηση ιπποδύναμης – αναβάθμιση τουρμπίνας κ.λ.π), πρέπει να σημειωθεί ότι η βελτίωση των φρένων είναι μονόδρομος, διότι τα εργαστασιακά φρένα δεν έχουν την ανάλογη δύναμη για να σταματήσουν το αυτοκίνητο.
1. Τακάκια
Μπορούμε να επιλέξουμε τακάκια με σκληρά ή μαλακά υλικά.
Τα σκληρά τακάκια έχουν μεγάλη αντοχή στη φθορά αλλα χρειάζονται χρόνο για να ζεσταθούν.
Τα μαλακά τακάκια έχουν υψηλή απόδοση γιατί αποδίδουν από το πρώτο φρενάρισμα, αλλά φθείρονται και πιο γρήγορα
2. Σωληνάκια φρένων
Μπορούμε να τα αναβαθμίσουμε με υψηλής πίεσης (αεροπορικού τύπου) ή μεταλλικά, διότι βελτιώνουν την αίσθηση και την αμεσότητα του πεντάλ φρένου.
3. Δίσκοι
Για την σπόρ οδήγηση η αλλαγή των δίσκων με χαρακτούς ή αεριζόμενους – διάτρητους δίσκους, βελτιώνουν κατά πολύ το φρενάρισμα και προσφέρουν καλύτερη αίσθηση και απόκριση λόγω της γρηγορότερης ψύξης τους
4. Δαγκάνες
Αύξηση δύναμης = Ενίσχυση φρένων
Πιο συγκεκριμένα εξειδικευμένη βελτίωση θεωρείται η αντικατάσταση των εργοστασιακών δαγκανών, με άλλες που διαθέτουν περισσότερα πιστόνια (2πίστονες, 4πίστονες, κλπ). Παράλληλα όμως, η αλλαγή των εργοστασιακών δίσκων με άλλων μεγαλύτερων διαστάσεων είναι υποχρεωτική.
Σε ένα αυτοκίνητο που έχει βελτιωθεί μηχανικά δεν αρκεί μεμονωμένη αναβάθμιση κάποιων εξαρτημάτων, θα πρέπει να επιλέξετε ένα ολοκληρωμένο κιτ φρένων.